• Kontakt
Četvrtak, 28 siječnja, 2021
Klepsidra
  • Naslovnica
  • Kultura
  • Društvo
  • Lifestyle
  • ČASOPIS
  • Blog
    • O meni
    • Pišem
    • sanyaRt
    • Knjige
  • Izdavačka djelatnost
No Result
View All Result
  • Naslovnica
  • Kultura
  • Društvo
  • Lifestyle
  • ČASOPIS
  • Blog
    • O meni
    • Pišem
    • sanyaRt
    • Knjige
  • Izdavačka djelatnost
No Result
View All Result
Klepsidra
No Result
View All Result
Home Uncategorized

PUTEM ZOOM APLIKACIJE – svakog ponedjeljka s početkom u 21h održavat će se KLEPSIDRINE POETSKE TEMATSKE VEČERI

klepsidra objavila klepsidra
17 rujna, 2020
in Uncategorized
PUTEM ZOOM APLIKACIJE – svakog ponedjeljka s početkom u 21h održavat će se KLEPSIDRINE POETSKE TEMATSKE VEČERI
Share on FacebookShare on Twitter

TEMA SUSRETA 21.9. 2020., JE POEZIJEA ANTUNA BRANKA ŠIMIĆA

Šimić je bio pjesnikom izrazite težnje da zgusnutim, škrtim stihom intenzivira doživljaj svijeta. Takav je bio i kao esejist i kritik: volio je strogi red, čuvao se razlivenosti i praznine. Napisao je brojne eseje, književne i likovne kritike, polemike o novom pjesništvu, nekoliko kraćih proza, dnevnik, autobiografiju, nekoliko dramskih fragmenata, te započeo roman Dvostruko lice. Posmrtno su mu objavljena izabrana djela, sabrana djela, proza i poezija.

Prvu pjesmu Zimska pjesma objavio je [1913.] godine u [časopis] u Luč kao petnaestogodišnjak, a u Vinkovcima je napisao zbirku pjesama Cibaliana. Rane pjesme od 1913. do 1917. godine u velikoj mjeri slijede Matošev pjesnički program. Posrijedi je pejzažna lirska stroge forme i impresionistički uhvaćenih pojedinosti iz zavičajnog okružja. Katkad neposredna impresija sinestetski nadilazi uobičajene okvire osjetilnih podražaja (“Bolesnica”) pa neki stihovi anticipiraju autorovu iduću poetsku koncepciju.

Započeo je pjesmama koje oponašaju A. G. Matoša, ali je naglo izveo dramatski zaokret, napustio sedmi razred zagrebačke gimnazije, pokrenuo časopis, primio ekavski izgovor (u čemu će ga ubrzo kratkotrajno slijediti i mnogi drugi hrvatski pisci) i nastupio kao novi pjesnik i kritičar, nadahnut ekspresionističkim časopisom Der Sturm, pa je slijedio i njegov program s uporištem u posvemašnjem negiranju tradicije i osporavanju bilo kakve sveze izmedu književnosti i stvarnosti u kojoj ona nastaje. Nakon upoznavanja s njemačkim ekspresionističkim pjesništvom putom časopisa Der Sturm 1917. godine došlo je do temeljnog zaokreta u Šimićevu shvaćanju poezije i umjetnosti, pa je iste godine pokrenuo svoj prvi časopis Vijavica[2].

U skladu s novim programom, pjesme koje su nastale od 1917. do 1919. godine pisane su slobodnim stihom i označuju se kao Šimićeva ekspresionistička („anarhična“) faza. Prožete su nemirom ili očajem lirskoga subjekta i bilježe impulse koje ekstatični subjekt „hvata“ u brzu tempu gradskog življenja („Pjesma“, „Grad“, „Ples“, „Pjesma pjesnika“). Šimić katkad rabi i tzv. telegrafski stil, omiljeno sredstvo futurističke i ekspresionističke poezije, izostavlja gramatičke veze i interpunkcijske oznake ili ih maksimalno pojednostavnjuje kako bi se dočarala simultanistička percepcija okolnih fenomena, odnosno naglasila brzina ili intenzitet proživljenog iskustva („O svijet i ja u svijetu i svijet u meni“; “Grad noći žene zvijezde“; “Ples radost vrisak bog“; “Ja pjevam“) koje teži prvotnoj senzaciji, „očišćenoj“ od naslaga „istrošene“ civilizacije.

U kasnijim fazama uglavnom je napustio takve kompozicijske postupke. Vijavica je izlazila do 1918. godine, a nakon toga Šimić je, 1919. godine, zajedno sa suosnivačima i suurednicima Nikom Milićevićem i Gustavom Krklecom,[2] izdavao časopis Juriš, koji se iste godine ugasio. Sažeto je označavao svoj književni smjer sadržan u (ekspresionističkom) uvjerenju, da je umjetnost najintenzivniji doživljaj svijeta i da zato ne smije, pa i ne može biti angažirana u službi bilo koje tendencije. Ako to u ono doba i nisu više bile nove misli, jer su ih već zagovarali i hrvatski modernisti, one su sada bile izgovarane načinom koji do tada u nas nije bio poznat.

Spomenik u Drinovcima
Godine 1920. objavio je svoju jedinu kratku zbirku pjesama „Preobraženja“ posvećenu svojoj djevojci Tatjani Marinić[3][4][5]. Upravo time daje najveći doprinos novoj hrvatskoj književnosti, posebno pjesništvu. Sastoji se od 48, uglavnom kratkih pjesama. Neke su objavljene prethodnih godina, ali ih je Šimić preradio pa se „Preobraženja“ smatraju zasebnom („kanonskom“) fazom. Pjesme u knjizi odlikuju se posebnim grafičkim aranžmanom (tzv. središnja os), što ga je Šimić preuzeo od njemačkog pjesnika A. Holza (Phantasus, 1898.-1899.), a i u ostalim slojevima zbirke simetrija je temeljno organizacijsko načelo. Uvodeći velike teme kao što su „Bog“, „ljubav“, „smrt“ (tijelo) i „poezija“ (umjetnost), Šimić ih koncentriranim i pomno dotjeranim diskursom uklapa u sliku svijeta koji prolazi bezbrojne preobrazbe u različitim tipskim personama (bolesnik, zavodnik, zavedena, mjesečar, mučenik) ili pojavama, da bi se onkraj vremena i prostora sve životne forme na kraju vratile panteistički zamišljenu apsolutnu („Otkupljenje“, „Budući“). Depatetizirani izlaz, stilizirana (nemimetička) uporaba kolorita, vizualnost pjesničkoga znaka, dubinska eufonija i funkcionalno upošljavanje praznine (bjeline) samo su neke od inovacija koje su postale trajnjim naslijeđem hrvatske moderne lirike. Poezija nakon „Preobraženja“ označuje novi zaokret u smjeru „neoklasičnog“ izraza, pa slobodni stih katkad ustupa mjesto obnovljenoj strofičkoj formi i vezanomu stihu. U okviru kasne Šimićeve poezije daju se uočiti i tekstovi koji u Baudelaireovu duhu osciliraju između odsutne transendencije i unutrašnjeg ideala („Prazno nebo“ i „Nađeni bog“), a u pjesmi „Smrt i ja“ („Smrt nije izvan mene. Ona je u meni/od najprvog početka: sa mnom raste/u svakome času“) Šimić se poput R. M. Rilkea, približava shvaćanjima o nerazlučivom jedinstvu života i smrti. Približivši se i poetici „nove stvarnosti“ (Neue Sachlichkeit), spjevao je cijenjeni ciklus Siromasi.

U tekstovima: „Namjesto svih programa“, „Anarhija u umjetnosti“, „O muzici forma“ ispovijedao je nova modernistička načela, ali je ostao na stajalištu čistoće umjetnosti. Iako odličan učenik, morao je napustiti gimnaziju jer školske vlasti učenicima nisu dopustile izdavanje javnih tiskovina. Od tada se u potpunosti posvetio pisanju neprestano živeći u siromaštvu, ali je unatoč nesređenim egzistencijalnim prilikama ostavio plodan i iznimno značajan književni opus.

Predhodni post

PONOSNA PUSTINJA …

Slijedeći post

SAKUPLJENE MRVICE ŽIVOTA

Slijedeći post
SAKUPLJENE MRVICE ŽIVOTA

SAKUPLJENE MRVICE ŽIVOTA

No Result
View All Result

Kategorije

  • AKTUALNO (26)
  • Blog (61)
  • BUDI IN (9)
  • ČASOPIS (2)
  • DAN PO DAN (4)
  • DIGRESIJE (1)
  • DIZAJN (1)
  • Društvo (224)
  • DUHOVNOST (22)
  • fotografija DANA (39)
  • IZ DNEVNIKA JEDNE PSIHOLOGINJE (2)
  • Iz medija (3)
  • JESI ZA KAVU (16)
  • JEZIČNI SAVJETNIK (7)
  • Klarina parlaonica (6)
  • klepsidra757 (1)
  • Knjige (19)
  • Književnost (125)
  • Kultura (75)
  • Lifestyle (68)
  • Nagrade (4)
  • NOVA POEZIJA (10)
  • osvrti SANIJELE MATKOVIĆ (6)
  • PJESNICI IN MEMORIAM (1)
  • POEZIJA (49)
  • POSLOVNI SVIJET (10)
  • Promocije (3)
  • RIJEČKI KORZO (3)
  • rubrika za djecu (16)
  • u gostima kod KNJIŽEVNIKA (1)
  • U RADIJSKOM ETERU S DAY ANTUNOVIĆ (2)
  • UMJETNOST (57)
  • Uncategorized (72)
  • YOU TUBE klepsidra (6)
  • ŽENSKO PISMO (4)

Nedavno objavljeno

Sanja Atanasovska je makedonskа pjesnikinja i novinarka

Sanja Atanasovska je makedonskа pjesnikinja i novinarka

26 siječnja, 2021
ZORAN SOVA NAS VODI NA PROPUTOVANJE PUSTINJOM

ZORAN SOVA NAS VODI NA PROPUTOVANJE PUSTINJOM

26 siječnja, 2021
Žaklina Kutija: OMČA

POEZIJA / MAJA TOMAS

26 siječnja, 2021
Klepsidra

PORTAL KLEPSIDRA SVOJIM SADRŽAJEM ĆE
PROMICATI KULTURU: MISLI, RIJEČI, ŽIVOTA , VREMENA, PROSTORA I DUHOVNOSTI.
čitajte nas, pišite nam otvoreni smo za sve kulturno, književno, duhovno, umjetničko i lijepo.

Kategorije

  • AKTUALNO (26)
  • Blog (61)
  • BUDI IN (9)
  • ČASOPIS (2)
  • DAN PO DAN (4)
  • DIGRESIJE (1)
  • DIZAJN (1)
  • Društvo (224)
  • DUHOVNOST (22)
  • fotografija DANA (39)
  • IZ DNEVNIKA JEDNE PSIHOLOGINJE (2)
  • Iz medija (3)
  • JESI ZA KAVU (16)
  • JEZIČNI SAVJETNIK (7)
  • Klarina parlaonica (6)
  • klepsidra757 (1)
  • Knjige (19)
  • Književnost (125)
  • Kultura (75)
  • Lifestyle (68)
  • Nagrade (4)
  • NOVA POEZIJA (10)
  • osvrti SANIJELE MATKOVIĆ (6)
  • PJESNICI IN MEMORIAM (1)
  • POEZIJA (49)
  • POSLOVNI SVIJET (10)
  • Promocije (3)
  • RIJEČKI KORZO (3)
  • rubrika za djecu (16)
  • u gostima kod KNJIŽEVNIKA (1)
  • U RADIJSKOM ETERU S DAY ANTUNOVIĆ (2)
  • UMJETNOST (57)
  • Uncategorized (72)
  • YOU TUBE klepsidra (6)
  • ŽENSKO PISMO (4)

Tagovi

INES INTERIJER KNJIŽEVNOST kultura KULTURA SRCA LJUBAV PAPA fRANJO UMJETNOST UREDNICI web stranica

Najnovije objave

  • Sanja Atanasovska je makedonskа pjesnikinja i novinarka 26 siječnja, 2021
  • ZORAN SOVA NAS VODI NA PROPUTOVANJE PUSTINJOM 26 siječnja, 2021
  • POEZIJA / MAJA TOMAS 26 siječnja, 2021
  • Blog
  • O meni
  • Kontakt

© 2020 Klepsidra - Portal za kulturu i umjetnost - Designed by bikt.ba

No Result
View All Result
  • Naslovnica
  • Kultura
  • Društvo
  • Lifestyle
  • ČASOPIS
  • Blog
    • O meni
    • Pišem
    • sanyaRt
    • Knjige
  • Izdavačka djelatnost

© 2020 Klepsidra - Portal za kulturu i umjetnost - Designed by bikt.ba